pátek 1. června 2012

Orata - Pražma neboli dorata


Máte rádi ryby? Toť otázka, někdo je miluje, někdo jen tak tak, a někomu smrdí. A pak je zde další otázka, dáte přednost rybě říční a nebo mořské? Ovšem záleží na chuti, já vím. Kapr a bramborový  salát je prostě jednička, to je známo, ale občas to chce i změnu. Je spousta druhů ryb, které mají velmi dobé a dietní maso. Tak například Pražma neboli dorata je menší mořská ryba. Má bílé pevné maso s malými kostičkami. Rozlišujeme tři druhy. Pražma královská je stříbrná a má mezi očima zlatavé místo a právě proto jméno dorata. Loví ve Středozemním moři a má nejchutnější jemné šťavnaté maso. A právě tuto Pražmu jsem dnes připravila. Pokud dostanete koupit můžu vám jí jen doporučit. Vhodné způsoby přípravy jsou smažení, grilování (výborné), dušení a pečení.
 Před přípravou ji můžeme marinovat v citronové šťávě, nebo ji pečeme  na bylinkách, například tymiánu nebo koriandru, na mandlích, nebo na suchém bílém víně. Můžeme ji zapékat s rajčaty, fenyklem nebo houbami. Griluje se potřená olivovým olejem spolu se zeleninou. Jako přílohu můžeme podávat nové brambory, zeleninu, já jsem zvolila salát a čerstvé pečivo. A jestli jsem vás trochu nalákala, ale nemáte prostě k dispizici tu správnou rybu, nevadí, protože i jiný druh ryby připravený na tento způsob bude jistě výborný.




 Rozpis 
Ryba Pražma jeden kus na osobu, malé rajčátka 250 g, dva stroužky česneku, petrželka, oregáno, šalvěj, olivový olej, sůl, citronová šťáva

Příprava
Rybu vyčistíme, odstraníme ploutve, šupiny a řádně vypereme pod tekoucí vodou. Dáme do zapékacího pekáčku, přidáme na plátky nakrájená rajčata, česnek a bylinky. Posolíme, pokapeme citronovou šťávou a olivovým olejem. Pečeme v troubě při 200°C přibližně 30 minut.



Přeji dobrou chuť a pozor na kostičky

5 komentářů:

  1. Mňam, tak rybu jsme neměla už dloooouuuho a tuhle bych si hned dala:)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, musím se přiznat, že rybu též nemám moc často a je to škoda,jednou týdně by měla být zařazena do našeho jídelníčku, ale aspoň dvakrát do měsíce si ji dopřeji :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem teda určitě pro mořské a nejvíc mi chutná halibut :) Celkově ale nepohrdnu asi žádnou rybou kromě kapra, který mi jednoduše moc nejede.

    OdpovědětVymazat
  4. Ryby naprosto zbožňuji...!!!:-) Recept si píšu jako inspiraci, díky:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji vám všem za komentáře, a jestli jsem vás aspoň trochu inspirovala, jsem moc ráda :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za Vaše milé komenty